Demo

Behandeling

De behandeling in de praktijk is erop gericht dat u weer met plezier kunt bewegen en ontspannen. Daartoe moet ik eerst een beeld krijgen van uw klachten en achterhalen hoeveel invloed deze hebben op uw dagelijks functioneren. Met deze kennis kan ik een opzet maken om samen te werken aan verbetering. Met als doel dat de klacht zal verminderen of verdwijnen.

De behandeling is een samenspel van behandelaar en u als behandelde. Als fysiotherapeut wil ik de voorwaarden scheppen om het bewegen van uw lichaam snel weer goed te laten verlopen. Van u verwacht ik de inzet om meer en vaker in beweging te komen. Voldoende lichaamsbeweging vormt namelijk een belangrijke basis voor gezond leven op lange termijn. Dat wordt in steeds meer wetenschappelijke onderzoeken aangetoond. Samen kunnen we bouwen aan deze basis, zeker bij klachten of bij het ouder worden. Bewegen hoort immers bij het menselijk bestaan.

Fysiotherapie

Fysiotherapie is gericht op het voorkomen en verhelpen van problemen die met bewegen te maken hebben. Belangrijke onderdelen van de behandeling zijn: uitleg over uw klacht en over delen van het lichaam, oefeningen, pijnverlichting en adviezen voor het dagelijks bewegen. Fysiotherapie is een vorm van paramedische zorg.
De fysiotherapeut kan veel voor u betekenen bij alle soorten bewegingsproblemen. U kunt voor behandeling naar de fysiotherapeut gaan met bijvoorbeeld klachten in uw nek, schouder, elleboog, pols, rug, heup, knie, bekken, enkel of voet of terugkerende hoofdpijn. Revalidatie na een operatie zoals een nieuwe heup, nieuwe knie, hernia of een schouderoperatie is mogelijk. Ook kunt u denken aan begeleiding of training bij klachten na een beroerte, whiplash, botontkalking (osteoporose) of luchtwegproblemen.
De klachten kunnen dus spontaan of door een val ontstaan zijn, maar ook het gevolg zijn van een ziekte of aandoening. Denk aan reuma, astma, neurologische aandoeningen of de ziekte van Parkinson. Als fysiotherapeut heb ik kennis van ziektebeelden en kan u ondersteuning bieden bij het omgaan daarmee.

Manuele therapie

Bij het behandelen van gewrichtsklachten gebruik ik manuele therapie. Deze behandel-methode grijpt direct aan op de gewrichten van ons lichaam. Centraal staat het verbeteren van de gewrichtsbewegingen in het hele lichaam. Wanneer u bijvoorbeeld door een ongeval, ongewone arbeid of psychische factoren niet op uw eigen manier kunt bewegen, kunt u klachten krijgen. Deze klachten uiten zich niet altijd op de plaats waar het probleem ontstaan is.
De behandeling is erg precies en intensief. Alle gewrichten in het hele lichaam worden in principe behandeld. De manueel therapeut doet eerst 26 metingen aan het lichaam om te weten hoe zij de gewrichten het best kan bewegen.
Door het bewegen in de gewrichten wil de therapeut het lichaam weer optimaal laten functioneren. Deze bewegingen zijn subtiel, ze doen geen pijn en er is geen sprake van manipulaties of ‘kraken’. In de praktijk bied ik de gehele manuele therapie volgens de methode Van der Bijl (Utrecht).
In 2014 heeft Caroline haar Master voor Manueel therapie behaald.

Blaastraining en bekkenbodemproblematiek

Hierbij kunt u denken aan verschillende soorten oefeningen voor zowel volwassenen als kinderen.

• Bekkeninstabiliteit in en na zwangerschap Deze behandeling is bedoeld om voor en na uw bevalling rug- en bekkenklachten te voorkomen en te verminderen. U leert hoe u verantwoord kunt oefenen en bewegen. Ook het verzorgen van uw kind kan met de juiste houdings- en tilinstructies een stuk gemakkelijker gaan. (Gevolgde cursus: bekkeninstabiliteit bij het Spine en Joint Centre, Rotterdam; Pre- en postnatale educatie, Amsterdam.)

• Blaastraining en bekkenbodemproblematiek Deze therapie kan u helpen bij verschillende klachten rond de blaas of de bekkenbodemspieren. Denk aan problemen om de plas op te houden of veranderingen van de bekkenbodem na een bevalling of de overgang. Bewust oefenen kan helpen om klachten en ongemak te verminderen. Door bijvoorbeeld oefeningen met de bekkenbodemspieren te doen leert u hoe u deze spieren kunt aanspannen en ontspannen. Daarbij is het belangrijk dat u een goede lichaamshouding hebt en dat u goed blijft doorademen.

Rengersweg 71
9062 EC Oentsjerk

U kunt uw auto achter het gebouw parkeren.
De ingang van de praktijk zit aan de voorkant.
Daar kunt u ook uw fiets neerzetten.

Wilt u informatie of een behandeling, belt u dan: (058) 256 30 34.